Wiadomości z Mysłowic

Jak zaprojektować katalog do druku?

  • Dodano: 2019-09-03 11:30

Druk katalogów firmowych pozwala na uzyskanie dużego nakładu atrakcyjnych, estetycznych materiałów reklamowych, które ułatwią promocję firmy. Jednak zanim produkt trafi do maszyny drukarskiej, jest niezbędne wykonanie jego projektu. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ wymaga kreatywności oraz znajomości założeń dobrego projektu graficznego. Powinien też spełnić wymogi techniczne. 

Projektowanie katalogów firmowych – podstawowe założenia

Podstawowym założeniem katalogu firmowego jest promocja firmy i jej produktów. Bez względu na to, czy są do nawilżacze powietrza, zawory zwrotne do instalacji czy imprezy biznesowe w luksusowym ośrodku turystycznym, zadaniem materiałów reklamowych jest przedstawienie ich w jak najkorzystniejszym świetle oraz w sposób, który będzie zrozumiały i wzbudzi zainteresowanie grupy docelowej. Ta ostatnia ma ogromne znaczenie dla formy projektu, gdyż innych informacji będzie wymagać potencjalny użytkownik luksusowego samochodu, a innych – osoba, która poszukuje oferty komfortowego wypoczynku w nadmorskim pensjonacie. Wśród podstawowych cech, jakie powinien uwzględniać dobry projekt można wymienić:

  • dostosowanie grafiki i stylu tekstu do docelowej grupy konsumentów, 

  • jasny, ale wyczerpujący przekaz, który dostarcza wszystkich istotnych informacji,

  • układ graficzny stron z zachowaniem standardowych zasad kompozycji w sztuce,  

  • optymalne wymiary, które pozwolą na umieszczenie czytelnej grafiki (przykładowo do prezentacji guzików wystarczy katalog w małym formacie, reklama ośrodka wypoczynkowego wymaga większej powierzchni),

  • systematyzacja zawartych w katalogi treści (np. przechodzenie od ogółu do szczegółu, stosowanie podziału na kategorie, klasy, grupy itp.),

  • rozmieszczenie treści, które umożliwi wydruk katalogów bez strat istotnych szczegółów (np. urwany czy umieszczony na zagięciu numer telefonu),

  • przyjazna kolorystyka i grafika o pozytywnym ładunku emocjonalnym.

Przykład nowoczesnego, estetycznie zaprojektowanego katalogu - źródło: https://www.openprint.pl/katalog-szyty

Dostosowanie projektu do konstrukcji katalogu 

Druk katalogu realizowany w profesjonalnej drukarni odbywa się na podstawie projektu dostarczonego w pliku. Aby było on możliwy do wykorzystania powinien być skonstruowany w określony sposób. Największym problemem jest kolejność stron. Ich uszeregowanie jest uwarunkowane konstrukcją gotowego materiału. Szczególne wymagania stawia przed projektantem druk katalogów szytych. Ze względu na sposób ich wykonania na jednym arkuszu są drukowane aż cztery strony. Aby lepiej zrozumieć ten układ wystarczy rozpiąć dowolny zeszyt z ponumerowanymi stronami. Znaczenie łatwiejsze jest projektowanie katalogów firmowych, łączonych metodą klejenia lub spiralowania. W przypadku takich materiałów wystarczy jedynie zachowanie kolejności stron w pliku.

Druk katalogów wiąże się też z koniecznością spełnienia wymagań o charakterze technicznym. Przykładowo, wybór metody zszywania oczkowego czy spiralowania stwarza potrzebę wygospodarowania marginesu. Jeśli kompozycja graficzna na stronie znajdzie się zbyt blisko wewnętrznej krawędzi, po złączeniu stron część treści może pozostawać niewidoczna. Ma to szczególne znaczenie w przypadku podawanych wcześniej numerów telefonów, a także adresów, cen, godzin przyjęć i innych danych tego typu.

Program do tworzenia katalogów

Dla osób, które lubią bawić się grafiką komputerową, amatorskie projektowanie katalogów firmowych nie musi być wyzwaniem nie do pokonania. Dobry efekt końcowy mogą osiągnąć wykorzystując odpowiednie narzędzie, jakim jest program do tworzenia katalogów. Dzięki dostępnym funkcjom wiele niezbędnych elementów – zwłaszcza w kontekście technicznym – jest ustawianych automatycznie. Druk katalogów wykonanych w takim programie z pewnością przyniesie zadowalające efekty. Poza tym, możliwość zapisu projektu pozwala powrócić do niego i dokonać zmian, jeśli w ofercie firmy pojawią się nowe produkty.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu m-ce.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.