Nowelizacja ustawy z dnia 7 kwietnia 2016 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 1393 z późn. zm.) wprowadziła nowy kształt stowarzyszeń zwykłych to jest tworzenie ich od nowa.
Nowe stowarzyszenia zwykłe rejestrują się w nowej ewidencji. Te, które już działają, żeby uzyskać nowe uprawnienia, też się do tej ewidencji zgłoszą. W czerwcu 2018 r. brak wpisu do ewidencji będzie oznaczał rozwiązanie stowarzyszenia zwykłego z mocy prawa.
Liczba osób potrzebnych do założenia stowarzyszenia zwykłego nie zmienia się po wejściu w życie przepisów nowelizacji. Nadal trzeba zebrać co najmniej trzy osoby. Uchwalają one regulamin, który powinien zawierać:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele stowarzyszenia,
- teren i środki działania,
- siedzibę,
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
- zasady dokonywania zmian regulaminu,
- sposób nabycia i utraty członkostwa,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Stowarzyszenia zwykłe mogą powoływać zarządy i organy kontroli wewnętrznej. Znajdzie to odzwierciedlenie w regulaminie. I tak, stowarzyszenie, które będzie chciało mieć zarząd, zapisze w regulaminie:
- tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu,
- kompetencje,
- warunki ważności jego uchwał,
- sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
Podobnie, jeśli będzie planowało powołać organ kontroli wewnętrznej, dopisze do regulaminu tryb wyboru i uzupełniania oraz jego kompetencje.
Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń składa się do właściwego starosty ze względu na siedzibę stowarzyszenia. Stowarzyszenia mające siedzibę w Mysłowicach składają wniosek do Prezydenta Miasta Mysłowice. Wniosek może złożyć przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd (jeśli stowarzyszenie zwykłe zdecydowało się na jego powołanie).
Do wniosku trzeba dołączyć:
- regulamin działalności,
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli,
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu,
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ,
- adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.
Ewidencja stowarzyszeń zwykłych jest jawna i udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej. Każdy będzie miał prawo otrzymania zaświadczeń z ewidencji.
W ewidencji znajdziemy następujące dane:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego, jego cel lub cele, teren i środki działania oraz adres siedziby,
- imię i nazwisko przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego przez zarząd, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ,
- imię i nazwisko członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ,
- informacje o regulaminie działalności i jego zmianach,
- informację o posiadaniu statusu organizacji pożytku publicznego,
- informacje o przekształceniu lub rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego,
- imię i nazwisko likwidatora stowarzyszenia zwykłego,
- informacje o zastosowaniu wobec stowarzyszenia zwykłego środków, o których mowa w rozdziale 3. (Rozdział 3 Prawa o stowarzyszeniach opisuje środki umożliwiające organowi nadzoru interweniowanie kiedy w stowarzyszeniu łamane jest prawo).
Działające dziś stowarzyszenia zwykłe, będą miały do wyboru:
- dostosować swoje regulaminy i zasady działania do nowych przepisów i uzyskać wpis do nowej ewidencji prowadzonej przez starostę,
- nie dostosowywać regulaminów i nie uzyskiwać wpisu.
Informacji udziela: Anna Madeja Wydział Rozwoju Miasta Plac Wolności 2 tel. (32) 31-71-117 e-mail: a.madeja@um.myslowice.pl
Pliki do pobrania: TUTAJ.