Funkcjonariusze Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy Stołecznej Policji ostrzegają przed nowym rodzajem oszustwa, które dotyczy klientów banków. Oszuści wykorzystują technologie NFC do kradzieży danych bankowych, a ich celem są osoby, które nie zachowują wystarczającej czujności podczas rozmów telefonicznych.
Jak działa oszustwo?
Schemat oszustwa jest dość prosty, ale bardzo skuteczny. Oszust telefonuje do klienta banku i podaje się za pracownika instytucji finansowej, oferując atrakcyjne korzyści finansowe, takie jak obietnice dużych zysków z inwestycji. W ramach tej rozmowy, przestępca namawia ofiarę do zainstalowania na telefonie fałszywej aplikacji bankowej lub np. fałszywej aplikacji Revolut.
Następnie oszust prosi ofiarę o przyłożenie karty płatniczej do telefonu, co jest równoznaczne z weryfikacją i wykorzystaniem technologii NFC (Near Field Communication). Dzięki temu przestępca ma możliwość przechwycenia danych karty, które są następnie wykorzystywane do wykonania transakcji w bankomacie. Przypominamy, że taką operację bank traktuje jak standardową płatność zbliżeniową.
Jak się chronić przed oszustami?
Nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł lub przesłanych przez obce osoby. Jeśli aplikacja bankowa prosi Cię o podanie PIN-u, numeru PESEL, czy przyłożenie karty do telefonu – to sygnał, że coś jest nie tak! W takim przypadku niezwłocznie skontaktuj się z Działem Bezpieczeństwa swojego banku, aby upewnić się, że nie jesteś ofiarą oszustwa.
Ważne zasady bezpieczeństwa
- nie podawaj żadnych wrażliwych danych podczas rozmów telefonicznych,
- jeśli dostaniesz telefon od „pracownika banku”, który prosi o podanie danych wrażliwych – zakończ rozmowę i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem,
- nie reaguj na oferty łatwego zarobku przez telefon – to najczęściej próba oszustwa!
Jak postępować, gdy padniesz ofiarą oszustwa?
Jeżeli uważasz, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, niezwłocznie skontaktuj się z bankiem oraz policją. Szybka reakcja może pomóc zablokować środki przed ich utratą.
Pamiętaj, że zachowanie czujności i ostrożności jest kluczowe, aby chronić swoje dane i oszczędności. W razie jakichkolwiek wątpliwości, zawsze skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub odpowiednimi służbami.