Wiadomości z Mysłowic

Jak rozpoznać zużyte opony? Praktyczny poradnik dla kierowców

  • Dodano: 2024-09-02 18:15

Bieżąca eksploatacja ogumienia powoduje jego stopniowe zużywanie, co wpływa zarówno na wygląd, jak i właściwości opony. Niestety, wielu kierowców lekceważy ten proces, nie zdając sobie sprawy z jego wpływu na bezpieczeństwo jazdy. Systematyczna kontrola stanu opon jest kluczowa, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na drodze. Podpowiadamy, jak rozpoznać zużyte opony i kiedy należy je wymienić na nowe.

Porównanie zużytej opony z nową

W wielu przypadkach zużycie opon można zauważyć na pierwszy rzut oka. Zużyta opona traci swoją pierwotną strukturę i kształt, co wpływa na jej wydajność.

Kiedy opona jest zużyta?

Zużyte ogumienie to takie, które nie nadaje się już do dalszej eksploatacji. Istnieje kilka charakterystycznych objawów wskazujących na konieczność wymiany opon:

  • Uszkodzenia uniemożliwiające dalsze użytkowanie – Pęknięcia, nacięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne mogą prowadzić do utraty szczelności opony, co stanowi poważne zagrożenie podczas jazdy.
  • Sparciała guma – Opony, które straciły swoją elastyczność z powodu starzenia się gumy, nie nadają się do dalszego użytkowania.
  • Wyząbkowany bieżnik – Kiedy bieżnik opony nie ściera się równomiernie, mogą powstawać wyżłobienia, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
  • Minimalna wysokość bieżnika – Opony, których bieżnik osiągnął minimalną dopuszczalną wysokość, muszą zostać wymienione.

Wskaźnik TWI – kluczowy element oceny zużycia opony

Jednym ze sposobów na ocenę stopnia zużycia opony jest wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator). Jest to znacznik w formie zgrubienia, który znajduje się w kilku miejscach bieżnika. W Polsce minimalna wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Gdy bieżnik zrówna się ze wskaźnikiem TWI, konieczna jest natychmiastowa wymiana opony.
Niektórzy producenci stosują również ukryty wskaźnik TWI, który ujawnia się dopiero po zużyciu wierzchniej warstwy opony.

Jak s

prawdzić, czy opona jest zużyta?

Regularna kontrola stanu opon jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Warto przynajmniej raz w tygodniu, a szczególnie przed dłuższymi podróżami, sprawdzać kondycję ogumienia. W tym celu przydatna będzie suwmiarka, którą można nabyć w każdym sklepie motoryzacyjnym. Należy zmierzyć głębokość bieżnika w kilku miejscach, aby upewnić się, że zużywa się on równomiernie.

Oprócz kontroli bieżnika, warto również przyjrzeć się bocznym ścianom opony, zwracając uwagę na pęknięcia, przetarcia lub wybrzuszenia. Warto pamiętać, że niektóre uszkodzenia mogą być niewidoczne gołym okiem, dlatego przynajmniej raz w sezonie warto odwiedzić specjalistę, który dokładnie oceni stan opon.

Objawy zużytych opon – na co zwrócić uwagę?

Istnieje wiele objawów świadczących o tym, że opona jest zużyta. Należy wymienić opony, jeśli zauważysz:

  • Bieżnik starty poniżej 1,6 mm – Jest to graniczna wartość, poniżej której opona traci swoje właściwości trakcyjne.
  • Przecięcia, rozdarcia, pęknięcia – Każde uszkodzenie powierzchni opony stanowi ryzyko dla bezpieczeństwa.
  • Sparciała guma – Stara opona traci elastyczność, co obniża jej zdolność do utrzymania przyczepności.
  • Wybrzuszenia i deformacje boków opony – Mogą być spowodowane pękaniem nitek osnowy, co zagraża bezpieczeństwu.
  • Zużycie marmurkowate – Występowanie plam i odparzeń na warstwie butylowej wewnątrz opony świadczy o zaawansowanym stopniu zużycia.
  • Separacja elementów konstrukcyjnych – Odklejanie się bieżnika lub deformacja drutówki to sygnały, że opona nie nadaje się do dalszego użytku.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, jak najszybciej skontaktuj się ze specjalistą, który oceni stan opon i doradzi, kiedy należy je wymienić.

Opony a wiek – kiedy opona jest za stara?

Oprócz zużycia bieżnika, ważnym czynnikiem jest również wiek opon. Ogólnie przyjmuje się, że opony, które mają więcej niż 10 lat, powinny zostać wymienione, nawet jeśli wyglądają na mało zużyte. Data produkcji opony jest oznaczona na boku opony jako kod DOT, który informuje o tygodniu i roku produkcji.

Co zrobić ze zużytymi oponami?

Zużyte opony nie mogą być po prostu wyrzucone na śmietnik. Powinny być one oddane do wyznaczonego punktu zbiórki odpadów, gdzie mogą zostać poddane recyklingowi. Niektóre serwisy wulkanizacyjne również oferują możliwość oddania starych opon.

Rodzaje zużycia opon – jakie są ich typy?

Opony mogą zużywać się na różne sposoby, co zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, stan techniczny pojazdu czy warunki użytkowania. Wyróżniamy następujące rodzaje zużycia:

  • Zużycie normalne – Równomierne ścieranie bieżnika na całej szerokości i obwodzie opony.
  • Zużycie niesymetryczne – Jedna strona opony zużywa się szybciej, co może być wynikiem nieprawidłowej zbieżności kół.
  • Zużycie okrągłe (barków) – Głębszy bieżnik na środku opony niż na jej barkach.
  • Zużycie wklęsłe (środka) – Szybsze ścieranie się środkowej części opony, co często wynika ze zbyt wysokiego ciśnienia.
  • Zużycie miejscowe – Szybsze wytarcie w pewnych obszarach ogumienia.

Jak zużyte opony wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy?

Jazda na zużytych oponach to nie tylko ryzyko dla kierowcy, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Opony, które straciły swoje właściwości, mogą znacząco wydłużyć drogę hamowania i zwiększyć ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, szczególnie na mokrej nawierzchni.

Stare opony wpływają również na komfort jazdy, powodując większy hałas i wibracje. Niezależnie od tego, jak dobrze dbasz o samochód, zużyte opony mogą wpłynąć na ogólne wrażenia z jazdy.

Czy zużyty bieżnik opony podlega reklamacji?

Jeśli bieżnik opony zużywa się w sposób nietypowy, pomimo prawidłowego użytkowania i utrzymywania odpowiedniego ciśnienia, może to wskazywać na wadę fabryczną. W takim przypadku warto złożyć reklamację u producenta, który powinien przeprowadzić kontrolę i wydać opinię na ten temat.

Jak dbać o opony, aby przedłużyć ich żywotność?

Każdy kierowca ma duży wpływ na to, jak szybko jego opony się zużywają. Oto kilka wskazówek, jak dbać o opony, aby służyły jak najdłużej:

  • Regularna kontrola ciśnienia – Utrzymuj właściwy poziom ciśnienia, aby zapobiec nierównomiernemu zużyciu bieżnika.
  • Unikaj nadmiernego obciążenia pojazdu – Przeładowany samochód powoduje szybsze zużycie opon.
  • Dostosuj styl jazdy – Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania, aby zmniejszyć zużycie bieżnika.
  • Rotuj opony – Zgodnie z zaleceniami producenta, zmieniaj pozycje opon, aby zużywały się równomiernie.
  • Zadbaj o odpowiednie przechowywanie – Przechowuj opony w suchym i chłodnym miejscu, z dala od źródeł ciepła.
  • Kontroluj stan techniczny samochodu – Regularnie sprawdzaj geometrię i zbieżność kół oraz kondycję zawieszenia.

Mandat za jazdę na zużytych oponach – konsekwencje prawne

Jazda na zużytych oponach może skutkować mandatem, który w Polsce może wynieść nawet 3000 złotych. Policjant podczas kontroli może sprawdzić stan opon, zwracając uwagę na głębokość bieżnika, pęknięcia, deformacje i inne uszkodzenia. W skrajnych przypadkach może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego i zakazu dalszej jazdy do momentu wymiany opon.

Zużyte opony to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Regularna kontrola stanu opon, dbanie o właściwe ciśnienie i unikanie nadmiernego obciążenia pojazdu to kluczowe elementy, które mogą przedłużyć żywotność ogumienia. Pamiętaj, że inwestycja w nowe opony to inwestycja w bezpieczeństwo twoje i innych uczestników ruchu drogowego.
 

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu m-ce.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.