Wiadomości z Mysłowic

Marka w telewizji - jak zbudować i utrwalić jej wizerunek?

  • Dodano: 2016-02-05 13:30

Reklama telewizyjna - zalety

Jednym ze skutecznych narzędzi, wykorzystywanych do utrwalania marki są filmy reklamowe. Co roku na reklamę telewizyjną firmy wydają ogromne sumy. Co kusi reklamodawców, aby, pomimo ogólnych twierdzeń na temat negatywnego postrzegania bloków reklamowych przez telewidzów, wydawać pieniądze na spoty telewizyjne? Jest to jeden kluczowy aspekt - powszechność i jej szeroki dostęp. Minimum jeden odbiornik telewizyjny oraz dostęp do podstawowych kanałów w krajach Europy Zachodniej ma 98% ludności (1). Kolejnym atutem reklamy telewizyjnej jest oddziaływanie na wiele bodźców - wzrok i słuch. Połączenie tych dwóch zmysłów pozwala skutecznie oddziaływać na przyjmowanie i zapamiętywanie komunikatów. Filmy reklamowe są kolorowe, atrakcyjne, ruchome. W przeciwieństwie do często wyblakłych i statycznych reklam w prasie czy oddziałującej jedynie na bodziec słuchu reklamy radiowej - jest to przekaz kompleksowy, a co za tym idzie, bardzo skuteczny. Wracając do aspektu wydatków na reklamę telewizyjną - wskaźnik CPT (1), a więc pieniędzy, jakie reklamodawca musi wydać, by reklamę obejrzało 1000 odbiorców jest bardzo korzystny. Popularnym i odnoszącym dobre rezultaty rodzajem reklamy jest product placement, a więc "przemycania" produktu bądź usługi w normalnym toku serialu lub innej audycji telewizyjnej.

Marka w reklamach telewizyjnych

Reklamowanie marki w bloku reklamowych, w którym między jednym, a drugim filmem widz ma niewiele czasu na przemyślenia, a standardowy film reklamowy trwa 30 sekund, jest niezwykle trudne. Badania wykazują, że można wyróżnić kilka grup pobudek zakupowych, uzależnionych od rodzaju produktu lub usług. I tak np. usługi niezbędne do życia, takie jak usługi nieruchomości, finansowe, sprzęt AGD i RTV dobrze sprzedaje się za pomocą reklamy informacyjnej, podkreślającej walory danego produktu, zalety z jego posiadania. Reklama odzieży, obuwia czy perfum zwraca uwagę na emocje - podkreśla luksus, estetykę, wartość przedmiotu. Natomiast taka grupa produktów jak słodycze lub fast-food (a więc coś kojarzącego się z przyjemnością) dobrze jest reklamować drogą satysfakcji. Jest również grupa produktów, które wpłyną na zakup konsumenta poprzez komunikat tworzący nawyk np. kosmetyki do pielęgnacji skóry bądź prasa (2). To jednak dopiero szczyt góry lodowej, ponieważ wchodząc w temat głębiej, odnosząc się do konkretnej grupy docelowej oraz rodzaju produktu można wyróżnić kolejne, pożądane komunikaty.

Ugruntowana marka i lojalność klientów

Na rynku finansowym czy ubezpieczeniowym funkcjonuje szereg firm, których marki są już bardzo dobrze rozpoznawalne. Ich reklamy ukierunkowane są na zupełnie inny przekaz. Stosowana często forma - film korporacyjny - pokazuje wartości, na jakich opiera się przedsiębiorstwo, nie charakteryzując konkretnych usług, bazując na emocjach rodzących poczucie zaufania, stabilności i wdzięczności. Są również firmy, które obrazują wartości solidności, tradycjonalizmu i doświadczenia. Są też takie firmy, które mogą sobie pozwolić na silne uszczegółowienie przekazu np. zdrowie i ekologia. Tego typu materiały oddziałują na irracjonalne zachowania nabywcze konsumentów. Dołączamy oglądany przekaz do ogółu wiedzy na temat danej firmy, stopniowo tworząc sobie jej całkowity obraz.

Nie można zaprzeczyć, że reklama w telewizji, oprócz wysokiej jakości usług, jest aktualnie jednym z najlepszych narzędzi, gruntujących markę na rynku.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu m-ce.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.