Komenda Główna Policji, Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP oraz Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości ostrzegają!
Rozsądek wymagany
Wirtualna przestrzeń to szanse, ale i zagrożenia. Polacy pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa. Pamiętajmy – na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak się zachowywać w cyberprzestrzeni.
Kolejna metoda oszustwa
Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność to atrakcyjne oferty na legalnych platformach sprzedażowych, oferujące towary za darmo pod warunkiem, że klient sam opłaci kuriera.
Jak to wygląda? Klient banku zobaczył na platformie sprzedażowej, że ktoś chce oddać za darmo całe pudło zabawek. Oferta była super, bo zabawki wyglądały jak nowe. Musiał tylko opłacić kuriera. Ten, który oddawał zabawki wysłał mu wiadomość z linkiem podszywającym się pod firmę kurierską w celu pozyskania danych karty płatniczej. Link przekierował poszkodowanego na stronę poza platformą sprzedażową, żeby tam pozostawił swoje dane. W tym momencie oszuści przejęli dane karty płatniczej.
Pamiętaj!
- Nigdy nie wprowadzaj danych na stronie, do której przekierowała Cię osoba trzecia
- Utrzymaj zawsze rozmowę na kanale portalu sprzedażowego, z którego korzystasz
- Nie udostępniaj swoich danych osobowych osobom, których nie znasz
- W razie wątpliwości dzwoń do swojego banku
- Cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji!
- Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.
Jeśli padłeś ofiarą przestępstwa, zgłoś to Policji i we własnym banku!
W kolejnych odcinkach zostanie pokazane, że w cyberprzestrzeni należy uważać na:
- połączenia z numerów telefonów podszywających się pod banki
- próby wyłudzenia kodów do wpłat wysyłanych z mediów społecznościowych
- podejrzane wiadomości w komunikatorach i osoby podszywające się pod bliskich. To może być próba wyłudzenia pieniędzy