Dowiedz się, jak uniknąć wyłudzeń związanych z szybkimi przelewami. Zastosuj zasady bezpieczeństwa i zapobiegaj oszustwom w komunikatorach.
Szybkie przelewy mogą stać się pułapką
W ostatnich latach coraz więcej osób pada ofiarą oszustw związanych z szybkimi przelewami. Przykład Zbigniewa Buczkowskiego, znanego z kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”, pokazuje, jak łatwo można stać się celem przestępców. Oszust podający się za znajomą, której ofiara ufała, wyłudził od niego 300 zł.
- „Kumpel mi opowiedział, że nasz wspólny znajomy stracił 300 zł, bo dał się nieźle wykiwać. Wystarczyło, że dostał wiadomość w komunikatorze od znajomej, która mu się bardzo podobała. Napisała, że ma gorącą prośbę, to już mu myślenie odjęło. . . Napisała, że jest w nocnym klubie i ukradli jej torebkę z portfelem i nie ma za co wrócić do domu. No to już całkiem stracił głowę, bo napisała, że jest jedynym facetem, któremu może to powiedzieć, i żeby wysłał jej kod do płatności. No i wysłał. . . A żeby nie być nachalnym, to zadzwonił do niej następnego dnia, żeby się umówić na jakieś spotkanko. A ta znajoma potraktowała go bardzo zimno, bo okazało się, że jest na wakacjach ze swoim chłopakiem, a on uległ urokowi oszusta”. – opowiada Zbigniew Buczkowski w kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”.
Jak rozpoznać oszustwo?
Oszuści mogą podszywać się pod kogoś bliskiego na popularnych komunikatorach! Obejrzyj poniższy filmik i dowiedz się, jak uniknąć wyłudzenia pieniędzy z wykorzystaniem szybkiego przelewu:
Wspólna kampania na rzecz bezpieczeństwa
Związek Banków Polskich, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa, banki wraz z Policją przypominają:
- Oszuści mogą podszywać się pod kogoś bliskiego na popularnych komunikatorach.
- Oszuści mogą przejąć Twoje konta w mediach społecznościowych.
- Zanim zrobisz przelew zadzwoń do znajomego, który potrzebuje twojej pomocy!
- Nigdy nie udostępniaj kodu do płatności – nikomu!
- Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.
Kampania „Bankowcy dla CyberEdukacji” jest wspólną inicjatywą Związku Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa i banków. Celem kampanii jest edukacja wszystkich użytkowników Internetu w zakresie cyberzagrożeń i sposobów ochrony przed nimi.
Twarzami tegorocznej edycji są Katarzyna Skrzynecka i Zbigniew Buczkowski.