Na początek może - co to jest promocja? Niektórzy mylą trzy podstawie pojęcia: marketing, promocja i reklama. Najszerszym pojęciem jest marketing, który definicja sprowadza się do maksymalizacji zadowolenia klienta jednocześnie osiągając zysk dzięki swojemu produktowi. Elementem marketingu jest promocja, zaś reklama jest jednym kilku narzędzi promocji, między innymi obok promocji sprzedaży, pulic relations, sprzedaży bezpośredniej i sponsoringu. I te narzędzia są na ogół przydatne w promocji gospodarstwa agroturystycznego.
Zatem, od czego zaczynamy
To zależy od tego, czy mamy działalność już otwartą, czy mamy już infrastrukturę, jednak do otwarcia dopiero się przygotowujemy. Chyba w każdym wypadku jest najlepiej zacząć od głębokiego zastanowienia się nad tym, co nasze gospodarstwo zdecydowanie będzie wyróżniać, zarówno pod względem oferty noclegowej, gastronomicznej, rozrywkowej bądź edukacyjnej, jak pod względem otoczenia geograficzno przyrodniczego.
Dobrze jest (jeśli będziemy oferowali posiłki) już posiadać gotowy, indywidualny produkt kulinarny.
Jeśli w pobliżu gospodarstwa znajdują się jakieś zabytki, choćby bunkry z drugiej wojny światowej, to warto jest nadać temu odpowiedni, lapidarny kształt treściowy. Nie zaszkodzi trochę literackiej swady by nie był to wyłącznie suchy tekst informacyjny.
Kolejnym krokiem powinno być rozpatrzenie możliwych narzędzi do wykorzystania w sensie promocji medialnej. Żyjemy w czasach, w których się najchętniej ogląda obrazki, jeśli czyta się teksty reklamowe to lapidarne i krótkie. Zatem kolejny, niezbędny krok to strona internetowa. Przykłady zgrabnie zredagowanych stron gospodarstw agroturystycznych mamy między innymi w mazowieckiem. Jeśli natomiast idzie o konstrukcję graficzną i interfejs własnego portalu to mamy w internecie dostęp do profesjonalnych szablonów, nawiązujących do obowiązujących trendów.
Potem możemy pomyśleć o papierowych ulotkach i folderach reklamowych. Nie zapominajmy również o tym jak ważne są przestrzenne witacie, drogowskazy, nazwa i logo gospodarstwa.
Kolejne kroki
Kolejne kroki to fizyczne wyjście na zewnątrz. Dobrym sposobem na promocję gospodarstwa jest uczestnictwo w regionalnych festynach i konkursach (na przyklad kulinarnych). Mocno zyskują zwykle ci, którzy uczestniczą w przedsięwzięciach lokalnych i regionalnych organizacji pozarządowych.
No i komfort - teraz gość agroturystyki domaga się komfortu i na przyklad niekoniecznie chciałby dokonywać zabiegów higienicznych we wspólnej łazience. Komfort to ważny rodzaj reklamy.